Friday, November 22, 2013

Bubur Nasi Ayam ala Khaleef

Minggu depan Khaleef dah nak masuk 8 bulan umurnya, so ibu nak introduce ayam dalam bubur nasinya. Patutnya masuk 7 bulan aritu dah boleh masukkan ayam, ikan dalam diet Khaleef tapi sbb kesukaran dapatkan bahan yg fresh, maka ibu asyik tangguh-tangguhkan.

Ibu masukkan carrot sekali dalam bubur ni. Rasanya ni antara bubur yang selalu menjadi pilihan ibu-ibu di luar sana, sebabnya bahan mudah nak dapat :)

Bubur Nasi Ayam + Lobak Merah
Bahan:
Beras (kisar halus)
Ayam
Lobak Merah (sagat / cincang halus)

Cara:
Rebus ayam sampai empuk dengan air yang cukup banyak untuk merebus beras menjadi bubur. Setelah empuk keluarkan ayam dari periuk dan masukkan pula lobak yang telah dicincang ke dalam air rebusan tadi. Biar dalam 2, 3 minit, kecilkan api dan masukkan pula beras yang telah dikisar halus. 2 minit pertama pastikan terus mengacau periuk untuk elakkan beras bergumpal. Sementara tunggu bubur kembang sepenuhnya, ambil ayam yang telah direbus tadi dan cincang halus. Apabila beras nampak telah elok kembang, masukkan ayam yang telah dicincang. Kacau dalam seminit dua, dah siap!

Tidak mengambil masa yang lama untuk masak jika gunakan kaedah beras kisar macam dalam post Beras Perang Untuk Khaleef .

Jumlah bahan-bahan ibu-ibu tentukan sendiri ya, mengikut sukatan banyak mana yang nak dimasak :)

No comments:

Post a Comment