Monday, September 23, 2013

Pineapple Upside Down

Pineapple upside-down cake
foto dari http://www.bbcgoodfood.com/

Ini kali ke-5 buat kek ni, kalau tak silap ler. Pertama kali buat kek ni adalah cabaran dari adikku cik Nazatul Shida (promote sket fesbuk dia, single lagi ni..ngehngehngeh.. :p ) yang nakkan kek ni untuk birthday dia. So, kakaknya yang kadang-kadang pantang dicabar ni, menyahut cabaran yang diberikan :p Kali ni adalah permintaan dari adik lelaki enMohd Ridzuan (takyah promote, dah kawen :p) yang balik cuti sakit seminggu, excident kecik motornya dilanggo keghete..
Ok, jom!

Mula-mula: Masukkan gula dan butter yang dah ditimbang dalam periuk kecil dan panaskan sehingga gula cair dan sedikit caramelized. Terus tuang dalam tin kek bulat atau empat segi saiz 7 inci.


Lepas tu: Susunkan nenas yang dah ditos dari air gula ke dalam tin kek tersebut. Kalau ada buah cherry, leh letak kat bahagian dalam gegelung nenas tu. Saya tak letak sebab tak suka rasa cherry :p


Lagi: Kita buat bancuhan kek pulak. Pukul gula dengan butter sampai kembang. Masukkan telur, esen vanilla dan air gula dari dalam tin nenas tadi (supaya kek lebih moist). Kemudian baru masukkan tepung.


Kemudian: Masukkan bancuhan kek ke atas susunan nenas tadi. Ratakan.


Akhir sekali: Masukkan dalam ketuhar yang dah dipanaskan suhu 180c selama 40 minit. Bila dah siap bakar, tunggu 5 minit sebelum terbalikkan ke atas pinggan. Jangan tunggu lebih dari 10 minit yer, nanti nenas yang dah sejuk melekat kat tin kek pulak.


Tadaa!! Dah siap!

Makan suam-suam pun sedap, makan masa dah sejuk dalam peti ais pun sedap!
Ini resipinya:
Topping:
50g butter -dilembutkan dulu
50g brown sugar
Gegelung nenas dalam tin
Cherry -kalau suka

Kek:
100g butter -dilembutkan dulu
100g gula castor
100g tepung naik sendiri
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur
2 sudu besar air gula dari tin nenas

Selamat mencuba!!

1 comment: