Sunday, May 6, 2012

Cuba dan berjaya: Chocolate Cake

Tak tahulah kenapa satu hari tu rasa nakkk sangat makan chocolate cake. Dan ada perasaan nak buat sendiri (supaya boleh makan banyak-banyakkk..hehhee..) Sebenarnya diriku ini bukannya pandai sangat bab baking membaking ni, makanya untuk menjadikan percubaan pertama ni insyaAllah berjaya, dengan bersungguhnya menggunakan enGoogle untuk mencari kek yang senang dan sedap untuk dicuba ;-)

Inilah hasilnya

Kenapa resipi ni yang terpilih?? Sebabnya ada 3 steps aje! Ya, betul..3 steps saja!! Sudah la easy, moist plak tu. Ok, ni bahan-bahannya:

2 cawan tepung

¾ cawan serbuk koko
2 cawan gula
1 sudu kecil Baking powder
2 sudu kecil Baking soda
1 sudu kecil garam
3 sudu kecil serbuk kopi dalam ¾ cawan air panas
1 cawan susu
1 cawan minyak masak
2 telur
1 sudu kecil esen Vanilla

Step 1: Gaulkan semua bahan-bahan kering.



Gaul sampai sebati
Step 2: Masukkan semua bahan-bahan basah dan gaul sebati.

Step 3: Tuang dalam bekas dan bakar selama 45 minit dengan suhu 180 darjah celcius.

Haaa...dah siap! Amacam, senangkan? Memang sodap keknya, tapi kalau nak lagi sodap letaklah pulak chocolate ganache. Step seterusnya ni optional jer tau, kalau tak nak buat, tak payahla buat (bayangkan je la dalam otak cemaner kesedapan rasanya itu ngeh..ngeh..ngeh..)


chocolate ganache

Letak 200 gram cooking chocolate dalam mangkuk, dan letak mangkuk itu di atas satu lagi mangkuk yang ada air panas. Pastikan mangkuk yang atas tu tak menyentuh air panas dalam mangkuk yang di bawah tu (berapa banyak kali punya mangkuk daa..) Ini akan menyebabkan cekelat tu jadi lembik, masukkan pulak sedikit butter atau marjerin, diikuti dengan 2 sudu besar susu. Butter tu motifnya supaya nampak berkilat, susu tu pulak motifnya supaya bancuhan tadi sedikit cair, jadinya senang la nanti kita nak menyapunya.

Kalau terlebih rajin, belah dua kek tu dan sapukan chocolate ganache yang dah siap tadi tu..
garing sket kat sebelah tepi hehhehe..


Sandwichkan kek tu dan sapukan choc ganache yang selebihnya kat atas dan sekeliling kek itu. 

Kek bergambar bersama peminat no1

Kalau korang tengok, kek yang dah siap ni nampak togel jer ek? Itulah jadinya bila takde perancangan rapi. Dalam otak fikir nak sedap ajer lupa plak nak memikirkan dekornya -> stoberi ke, ceri ke, cekelat smarties ke ye..


Kek ni cuma bertahan 2 1/2 hari jer dalam pinggan, hari-hari berikutnya dah selamat dalam perut :-p


Selamat mencuba dan berjaya!!

No comments:

Post a Comment